۱۴۰۲ مهر ۱۱, سه‌شنبه

آرمیتا گراوند دختر ۱۶ ساله قربانی حجاب اجباری در مترو تهران

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه از دو روز پیش بر اثر ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در متروی تهران، به حالت کما رفته و در «بیمارستان فجر» نیرو هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. 

جمعه خونین زاهدان: همگرایی خشم ملی و سرکوب در بلوچستان

درست یکسال پیش، شهر زاهدان در پس زمینه اعتراضات سراسری در ایران، شاهد قتل عام حدود یکصد شهروند بلوچ از جمله دستکم ۱۵ کودک توسط نیروهای انتظامی-امنیتی شد. در یکسالی که گذشت شهروندان بلوچ بصورت پیوسته به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه دادند با اینحال تا این لحظه هیچ فردی به خاطر ایفای نقش در قتل عام معترضان مورد تعقیب و برخورد قضایی جدی قرار نگرفته است. دادگستر، بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر با ارائه گزارشی که در ادامه می آید ضمن بررسی آنچه در این واقعه رخ داده است به معرفی تعدادی از چهره های دخیل در سرکوب اعتراضات یکسال اخیر بلوچستان و تاکید بر ضرورت پاسخگو کردن عوامل آن می پردازد.

۱۴۰۲ مهر ۶, پنجشنبه

تداوم سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران؛ چهار زن بهائی در شیراز بازداشت شدند

در ادامه تشدید فشارهای حکومتی، منابع حقوق بشری از بازداشت چهار تن از زنان بهائی در شیراز خبر دادند.

جان‌باختگان اعتراض‌‌‌های ایران؛ مهران توانا برای کمک به زنی که تیر خورده بود رفت و به او هم شلیک کردند

مهران توانا در فومن کارگر کلوچه‌پزی بود. او در اعتراض‌های صومعه‌سرا، وقتی برای کمک به زنی که تیر خورده بود شتافت، خودش هدف گلوله قرار گرفت و جانش را از دست داد.

هویت یک تن از اعدام شدگان زندان قزلحصار کرج احراز شد

هویت یک تن از دو زندانی که سحرگاه امروز چهارشنبه پنجم مهرماه در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند، احراز شد. این دو زندانی پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

۱۴۰۲ مهر ۱, شنبه

مشهد؛ گزارشی از بازداشت و آزادی محمدحسین حسینی

محمدحسین حسینی، شهروند ساکن مشهد و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در تاریخ بیست و یکم شهریور توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و در تاریخ بیست و جهارم شهریورماه آزاد شد. 

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۱۴۰۲

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ۱۴۰۲ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد. 

تداوم بازداشت علی نورانی در زندان اوین

علی نورانی، کارگردان تئاتر علیرغم گذشت شش روز از زمان دستگیری، به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، بسر میبرد. 

۱۴۰۲ شهریور ۲۹, چهارشنبه

اعظم غلامی زهاب به شانزده سال حبس محکوم شد



خبرگزاری هرانا – اعظم غلامی زهاب، شهروند بازداشتی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب این شهر به شانزده سال حبس محکوم شد.

۱۴۰۲ شهریور ۲۷, دوشنبه

زخمی شدن یک کولبر در مرز سردشت با شلیک نیروهای حکومتی


یک کولبر به نام شهرام رسول‌زاده، با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهر سردشت به شدت زخمی شد. 

بازداشت چهار شهروند کُرد در کلاترزان توسط نیروهای حکومتی

ماهان نساجی، مبین پروین، عادل (شاخه‌وان) میرزایی و هادی رضایی، چهار شهروند کُرد اهل بخش کلاترزان توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. 

آرمیتا گراوند دختر ۱۶ ساله قربانی حجاب اجباری در مترو تهران

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه از دو روز پیش بر اثر ضرب‌ و جرح ماموران ویژه حجاب اجباری در متروی تهران، به حالت کما رفته و در «بیم...